Voorbij de hype: het innovatieproces in ondernemingen en organisaties

Project status
Afgerond

Innovatie is een van de belangrijkste drijvende krachten achter economische groei en competitiviteit en een cruciaal instrument voor het bevorderen van een duurzame samenleving. Innovatie stelt ondernemingen en organisaties in staat om nieuwe producten, diensten en ondernemingsvormen te ontwikkelen die de productiviteit verhogen, de concurrentiekracht versterken en acute maatschappelijke uitdagingen aanpakken.

Wat onderzoeken we?

Om de innovatiegraad in alle ondernemingen te verhogen, willen we begrijpen wat er op het terrein gebeurt. Het doel van dit onderzoek is om de inzichten breder te delen als leerlessen uit de praktijk:

  • Verzamelen en delen van inzichten over hoe innovatie in de onderneming gebeurt, wie dit trekt en welke elementen de innovatiekracht versterken of verzwakken;  
  • Het concept van innovatie als een kernproces ingang doen vinden in een maximaal aantal ondernemingen;  
  • Bewustwording en kennis rond innovatie verhogen om de innovatiekracht van ondernemingen maximaal te versterken;  
  • Op basis van de onderzochte hefbomen en drempels nog gerichter inzetten op ondersteuning van ondernemingen rond innovatie.

Werkwijze

We gingen in gesprek met meer dan 50 ondernemingen, organisaties en experten, niet enkel over het wat maar vooral over het waarom en hoe van innovatie. Via diepte interviews met 34 ondernemingen (18 kmo’s en 16 grote ondernemingen, uit de profit en social profit) wilden we begrijpen welk denkproces en welke strategie schuilt achter hun innovatie-aanpak. We luisterden ook naar 18 experten die ondernemingen begeleiden in en rond innovatie. Hun ervaringen en expertise geven ons inzichten over de kracht en de uitdagingen rond innoveren in de dagelijkse praktijk.

Timing

Het onderzoek liep van januari 2024 tot en met mei 2024.

Resultaten

  1. Een strategisch plan rond innovatie dat vertrekt vanuit de begunstigde van de onderneming is cruciaal om innovatie op een gefundeerde manier aan te pakken. Hierdoor zet je in op innovatie die het uniek voordeel van de onderneming versterkt.
  2. De functie van innovatiemanager is een strategische, transversale functie die de rol heeft om innovatie in de brede organisatie uit te rollen. De veelzijdigheid van de functie vereist sterk ontwikkelde soft skills, eerder dan puur technologische skills.
  3. In kleinere organisatie is de zaakvoerder, directeur of bestuurder verantwoordelijk voor de innovatiestrategie, en staat hij of zij tegelijkertijd in voor de dagelijkse operaties. Dit vraagt om een sterk ambidexter vermogen en sterke ondernemerschapsvaardigheden.
  4. Kleine organisatie die dankzij innovatie sterk groeien komen op een kantelpunt waarbij een meer gestructureerde uitbouw van de onderneming nodig is, in het bijzonder rond arbeidsorganisatie.
  5. Innovatiemanagers botsen op uitdagingen die te maken hebben met een actieve betrokkenheid van alle werknemers bij innovatie, of een (pro)actief competentiebeleid afgestemd op de innovatiedoelstellingen van de onderneming. Dit noopt tot een verdere reflectie over het potentieel van een meer gestructureerde samenwerking tussen innovatie, HR/human capital en syndicale delegatie.
  6. Het blijft voor velen een uitdaging om te begrijpen welke data relevant zijn voor innovatie en ondernemerschap en welke inzichten eruit gehaald kunnen worden.
  7. Er is een nood aan brugfiguren om verschillende stakeholders in een breder ecosysteem te connecteren rond innovatie.    
     

Contact